Després d'haver abarcat el tema de la lògica-matemàtica i les
nombres i les quantitats, hem tractat també el tema de la mesura.
Cal dir que tot i que a classe treballem aquests temes per separat, a
l'aula podrem relacionar-los i treballar-los en moltes ocasions en
les mateixes activitats o projectes.
Mesurar és saber la quantitat de matèria, quantificar una
determinada magnitud. Hi ha moltes situacions quotidianes en les
quals hem de mesurar, per això és molt pràctic treballar-ho i
començar a experimentar-ho des de ben petits.
El procés que sol seguir un infant per anar descobrint la mesura sol
ser el mateix que es seguí antigament:
a)
Període antropomètic:
primer de tot, es comença a mesurar respecte a un mateix i amb el
seu cos (palms, peus, pulgades...). El problema és que les mesures
que resulten són diferents segons la persona que ho fa.
b)
Període ergonomètric:
es caracteritza per utilitzar materials o instruments d'ús quotidià
(vares, arroves, barrils...). Podia tenir antigament el problema de
què un barril en un país fos diferent a un d'un altre país.
c)
Període convencional:
les unitats estan definides per convenció entre diverses nacions.
El Sistema Internacional de Mesures està format pel metre, el
quilòmetre i el segon. Ara bé, en infantil no serà necessari que ensenyem la mesura d'aquesta manera. El que haurem de fer serà
ensenyar el procés de mesurar.
La comparació és molt important a l'hora de mesurar. Hi ha
dues formes de comparació:
- Comparació directa: forma no quantitativa, comparant directament, ''a ull''.
- Comparació indirecta: fent servir algun objecte que faci d'intermediari (corda, balança, etc.), es necessita una estratègia per mesurar.
A
l'hora de definir
una unitat de mesura,
farem servir unitats no convencionals (palms, peus, saquets...) és a
dir, que no siguin ni el metre, ni el centímetre..., ja que això
formaria part del sistema decimal (que no ensenyem en principi a
Educació Infantil). Haurem d'intentar que els infants siguin capaços
de resoldre problemes quotidians fent servir les seves pròpies
estratègies i veure si funcionen o no.
Els conceptes principals que treballarem a infantil respecte a la
mesura seran tres:
- Magnitud: allò que es quantifica
- Mesura: nombre que li assignem
- Unitat de mesura: patró de comparació
- Magnitud: allò que es quantifica
- Mesura: nombre que li assignem
- Unitat de mesura: patró de comparació
- LONGITUD
Permet treballar bé el concepte
de mesura perquè és visible.
És important entendre la
distinció entre longitud (magnitud que dóna compte d'una extensió)
i distància que és un concepte més difícil (línia imaginària
que uneix dos punts).
- SUPERFÍCIE
Si pensem que la longitud és com
una corda, la superfície es podria identificar amb un llençol (tot
allò que ocupa). Per treballar-la, haurem de fer amb els infants
molts de retallables, vidrieres, collaixos, etc.
- VOLUM/CAPACITAT
Hem d'intentar diferenciar entre
volum i capacitat, volum és el que ocupa, i capacitat allò que hi
queb. Amb els infants, podem fer experiments mitjançant
trasvassaments, primeres mesures amb unitats no convencionals, etc.
- MASSA/PES
Seria important diferenciar pes de
volum; més volum no ha de significar més pes, la percepció ens pot
enganyar. A infantil ens pot ser molt útil una balança feta per
ells mateixos, fer equivalències, comparacions, etc.
- TEMPS
Ja que amb el temps tenim el
problema que no el podem veure ni tocar i la seva percepció és
psicològica, haurem d'experimentar molt amb aquesta magnitud, per
exemple amb les seqüències temporals, les rutines (concepte
causa-efecte), les duracions (començar a treballar els temps curts)
i intentar que els infants mateixos elaborin estratègies per mesurar
el temps.
- DINERS
Amb els diners hi ha la dificultat
que és una unitat discreta i no contínua (un cèntim és
indivisible). Una altra dificultat és que no podem mesurar o saber
quins diners equivalen a un objecte, ja que és una assignació
social, no depèn de la dimensió o el pes.
A infantil millor treballarem amb
unitats d'Euros i ens anirà molt bé jugar amb monedes i bitllets
ficticis. Al racó del mercat per exemple, haurem d'intentar
que els preus siguin enters i fins al 9 i que posin ells els preus
per a què relacionin l'arbitrarietat de l'assignació de preus.
Haurem de fer Equivalències,
és a dir, que per exemple una moneda de dos € equival a dos d'un
€, i fer totes les combinacions possibles amb petites quantitats.
Només quan s'entenguin les equivalències es poden treballar els
problemes de canvi.
No hay comentarios:
Publicar un comentario