GEO METRIA
(Terra) (Mesura):
(Terra) (Mesura):
La mesura de la
Terra i de les formes que hi ha.
Entenem
la Geometria com l'estudi abstracte
de les formes, però també la
capacitat que tenim de posar l'espai
en el nostre cap. Tot i que
normalment es sol treballar molt més (sobretot a les escoles) la
primera part, és a la segona a la qual hem de prestar també molta
atenció: la capacitat geomètrica és realment la capacitat
d'orientar-nos a l'espai.
A
Infantil ens hem d'ocupar d'ajudar als infants a conceptualitzar
l'espai que els envolta. No basta a més amb fer moltes activitats
sinó que hi ha d'haver una part de reflexió i conceptualització
que aporti estructura.
El
coneixement geomètric prové de la
Segmentació. Els
cossos geomètrics estan compostos per figures planes, és important
assolir això a Infantil per assentar una bona base de la qual poder
partir posteriorment.
Alguns
aspectes que intervenen en el coneixement de l'espai per part dels
infants són:
- Les relacions de posició: posició de les persones i coses respecte als propis infants.
- Les formes dels objectes, camins, dels espais limitats, i de tot el que poden veure i imaginar.
- Els canvis de posició i de forma. A partir d'ombres, miralls, dels moviments. (Estem acostumats a la geometriaa estàtica, i realment no ho és).
Hi
ha tres fases
bàsiques per les quals els infants haurien de passar:
- Treballar els moviments en primera persona (amb el seu propi cos).
- Treballar amb materials (cordes, fang, tela, cartó, plastilina...). Donant-los eines aconseguirem que representin al seu cap.
- Com a pas final i de consolidació, es pot realitzar alguna fitxa i dibuixos.
- Alguns JOCS interessants són:
El
Cub de Rubik
(hi ha adaptacions per a infants petits de 4x4).
El
Tangram,
que treballa la descomposició plana.
O
també per exemple:
Fer
un circuit a terra
i explorar-lo amb el cos arrossegant-se
Imaginació
d'espais que no es
veuen (mapes, el joc del garatge, etc.)
Per
tant, no es tracta de saber únicament el nom d'algunes figures i
cossos geomètrics, sinó que experimentin per ells mateixos les
posicions i situacions de l'espai que els envolta i les figues i
cossos que hi ha en ell. No hem de limitar-nos a figures planes, és
important treballar l'espai tridimensional (que ja conté el
bidimensional).
És
molt important la verbalització, nosaltres haurem de guiar el procés
i fer preguntes que facin reflexionar.
No hay comentarios:
Publicar un comentario