domingo, 16 de noviembre de 2014

La Lògica-Matemàtica a l'aula

Des de ben petits, podem començar a treballar amb els nens la lògica matemàtica, començar a crear unes estructures fermes per a què el dia de demà els infants tinguin més facilitats a l'hora d'aprendre. Aconseguir assentar aquestes bases, no és un procés fàcil i ràpid, sinó que ha de seguir un ordre i ser treballat amb paciència i activitats que motivin als infants i donin significativitat als seus aprenentatges.

A l'hora de crear activitats, hem de basar-nos principalment en tres estadis bàsics:
  1. El reconeixement: desenvolupament i treball amb els sentits en la seva màxima expressió, fent ús de molts materials amb propietats sensorials.
  2. La relació: s'hi donen les classificacions, ordenacions i seriacions i moltes vegades pot sorgir de les mateixes activitats quotidianes.
  3. Operatives: on és important crear dilemes, confusions, objectes que indiquin canvi i començar a operar.

Després de tractar la lògica-matemàtica a classe, dedicarem unes sessions a exposar per grups diferents activitats relacionades amb els tres grans blocs mencionats.


El nostre grup format per Delia, Patri, Silvia i jo, exposarem les nostres propostes que consistien en el següent:

Per a primer cicle:
  • El camí sensorial per a treballar el reconeixement i aconseguir que els infants a l'escoleta comencessin a manipular i experimentar amb diferents textures.
  • Qui ha vingut a clase? Per a treballar la relació i començar a què els infants classifiquessin dicotòmicament i afavorir la descentralització.
  • Els elements del bosc per a jugar amb l'operativitat i fer que formulessin hipòtesi mitjançant la manipulació i l'experimentació.

  


 Per a segon cicle:
  • La veu dels instruments per al reconeixement a P3 i començar a identificar i relacionar qualitats sensorials.
  • Els daus màgics per a relacionar al llarg de P4 amb Blocs Lògics de Dienes.


  • La caixa màgica a P5 per introduir les cadenes de canvi i començar a operar amb els infants.
Així mateix, també poguérem veure moltes altres propostes exposades pels nostres companys. Això ens va anar molt bé, ja que va ser com fer una posada en comú i veure moltes activitats diferents que podem fer un dia o un altre a l'aula i adaptar-ne d'altres.


 

 Per finalitzar, no voldria acabar sense recalcar alguns aspectes.
  • Que és molt important contextualitzar les activitats que anem a realitzar amb els infants, ja que en un primer moment no havíem pensat en el gran pes que té i ho havíem deixat un poc de banda a les nostres activitats.
  • La importància de la verbalització en tot moment d'allò que van fent els infants per a conèixer els processos que van seguint.
  • Usar l'observació per a no perdre detall d'allò que passa a l'aula.

Per a obtenir més informació sobre el tema de la lògica-matemàtica i més recursos, hi ha una pàgina molt interessant de la Universitat de Girona on es poden trobar una gran quantitat de materials per a treballar-ho (tant més estructurats com menys) així com materials per a jocs d'estratègia i informació sobre la importància de treballar-ho. M'ha semblat molt útil. 
Per accedir-hi cliqueu aquí.

No hay comentarios:

Publicar un comentario